Checklist Leer Skills

Iedereen leert op een andere manier en we hebben allemaal onze eigen leerstijl. Als het op leren aankomt is niemand hetzelfde. Dus om er achter te komen of je zo efficiënt en effectief mogelijk leert, moet je er achter komen welke dingen voor jou werken en welke dingen vooral niet werken.

Om te beginnen raden wij aan om deze checklist te downloaden, te printen en (samen met een van je ouders) in te vullen.

Vul bij ieder punt JA of NEE in.

De bedoeling van deze checklist is er achter komen hoe jouw leergedrag en leerstijl eruit ziet en natuurlijk waar je kunt verbeteren.

N.

STELLING

JA

NEE

1.

Ik besteed vaak meer tijd aan het leren voor een proefwerk/so dan nodig is.

 

 

2.

Het komt vaak voor dat ik de avond voor een proefwerk/so nog heel veel moet leren en dus tot laat bezig ben.

 

 

3.

Als ik goede punten wil halen, gaat dat ten koste van mijn sociale leven. Als ik een sociaal leven wil hebben, gaat dat ten koste van mijn punten.

 

 

4.

Ik leer vaak met de tv of radio aan.

 

 

5.

Ik heb moeite met het behouden van mijn concentratie tijdens het leren.

 

 

6.

Tijdens de les maak ik vaak tekeningetjes, ben ik aan het dagdromen of val ik bijna in slaap.

 

 

7.

De aantekeningen die ik tijdens de les maak, zijn later vaak onduidelijk voor me.

 

 

8.

Het komt vaak voor dat ik de verkeerde spullen bij me heb tijdens de les.

 

 

9.

Ik begin vaak pas op het laatste moment met leren en kijk in de periode dat ik geen proefwerken of so’s heb amper om naar de stof.

 

 

10.

Als ik bij het einde van een hoofdstuk aankom, ben ik alweer vergeten wat ik aan het begin van het hoofdstuk heb gelezen.

 

 

11.

Ik heb moeite uitvogelen welke delen van de stof belangrijk zijn.

 

 

12.

Het komt vaak voor dat ik punten laat liggen op een proefwerk of so, terwijl ik me van te voren wel heel goed heb voorbereid.

 

 

13.

Ik leer vaak goed genoeg voor een proefwerk of so, maar tijdens dat proefwerk of so weet ik ineens niks meer.

 

 

14.

Ik leer vaak zonder goed plan en zonder goed doel.

 

 

15.

Het komt vaak voor dat ik het overzicht in een tekst kwijtraak en niet meer weet wat de belangrijke punten zijn en wat de minder belangrijke punten (details) zijn.

 

 

16.

Ik lees altijd op hetzelfde tempo en pas mijn leestempo nooit aan op de moeilijkheid van de tekst.

 

 

17.

Ik zou graag willen dat ik sneller kon lezen.

 

 

18.

Als ik opdrachten en/of huiswerk krijg, ben ik vaak zó overweldigd dat ik mijn werk zo veel mogelijk uitstel.

 

 

19.

Het komt vaker voor dat ik mijn huiswerk op het laatste moment maak, dan op tijd.

 

 

20.

Ik heb er moeite mee om mijn huis- en leerwerk goed te organiseren, zodat ik alles af krijg, maar toch genoeg vrije tijd heb.

 

 

Alle stellingen zijn zo geformuleerd dat een “JA” negatief is. Met andere woorden, als je vaak “JA” hebt moeten invullen, dan betekent dat dat je niet efficiënt en effectief leert.

Je zult dus moeten gaan kijken naar hoe je van een JA naar een NEE kunt gaan. Als je daar hulp bij nodig hebt, kun je een kijkje nemen op www.learningispower.nl. In de cursus “Learning is Power’ worden namelijk al de punten die in de checklist besproken zijn uitgebreid uitgelegd en verduidelijkt. De perfecte cursus voor alle middelbare scholieren!

De cursus bestaat uit bewezen methoden, technieken, tips & tricks om zo efficiënt en effectief te leren. Om in een zo korte mogelijke tijd, een zo goed mogelijk resultaat te kunnen behalen!