Wat is Beelddenken? 7 Kenmerken van een Beelddenker

BLOG DELEN:

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Wat is Beelddenken? 7 Kenmerken van een Beelddenker

In plaats van alles op een rijtje te zetten met woorden en zinnen, zoals de meeste van ons doen, zien beelddenkers hun gedachten als een soort film of stripverhaal. Ja, je leest het goed. Wanneer ze denken of leren, spelen er levendige beelden in hun hoofd, waardoor ze op een heel andere manier problemen kunnen benaderen en oplossen. Stel je voor dat je een puzzel oplost door eerst het complete plaatje te zien, in plaats van stukje voor stukje. Dat is hoe beelddenken werkt.

Dit unieke talent gaat verder dan alleen school of studie; het duikt op in de kunst, bij het bedenken van nieuwe uitvindingen, of zelfs bij het plannen van je dag. Het begrip van beelddenken is superbelangrijk. Niet alleen helpt het ons om deze creatieve geesten beter te ondersteunen, maar het helpt ons ook hun bijzondere vaardigheden te zien en te waarderen. Denk er maar eens over na, hoe saai zou de wereld zijn als we allemaal precies hetzelfde dachten?

Beelddenkers hebben een aantal opvallende kenmerken die hen onderscheiden. Hier bespreken we de belangrijkste van die kenmerken:

Stel je voor dat je elke gedachte ziet als een levendige, driedimensionale film. Dat is hoe beelddenkers informatie begrijpen en de wereld om hen heen ervaren. Ze zijn meesters in het visualiseren van complexe systemen en patronen, waardoor ze vaak uitblinken in taken die een goed ruimtelijk inzicht vereisen.

Voor beelddenkers zijn beelden als kleverige notities in hun brein. Ze onthouden informatie beter als deze visueel is. Maar als het gaat om abstracte concepten die niet direct te ‘zien’ zijn, kunnen ze daar meer moeite mee hebben.

De klassieke manier van lesgeven, met veel nadruk op tekst en cijfers, past niet altijd bij de manier waarop beelddenkers leren. Ze hebben een leeromgeving nodig die hun visuele manier van informatie verwerken ondersteunt.

Vraag een beelddenker om een probleem op te lossen en bereid je voor op een oplossing die buiten de gebaande paden ligt. Hun vermogen om informatie op een unieke manier te verbinden, maakt hen vaak zeer creatief en innovatief.

De rijke innerlijke beeldwereld van beelddenkers kan ervoor zorgen dat ze gemakkelijk afgeleid worden. Hun gedachten kunnen alle kanten op springen, wat het lastig maakt om zich op één taak te concentreren.

Beelddenkers hebben vaak een sterk inlevingsvermogen. Ze kunnen zich goed in anderen verplaatsen, omdat ze situaties en emoties levendig kunnen visualiseren.

De tijd management en planning skills van beelddenkers kunnen soms te wensen overlaten. Omdat ze de wereld niet lineair zien, vinden ze het vaak lastig om taken en tijd op een traditionele manier te organiseren.

Beelddenken: Het verschil tussen beelddenkers en begripdenkers

Op school vallen beelddenkers op door hun creativiteit en voorliefde voor het visuele. Ze excelleren in projecten waarbij ze hun ideeën in beelden kunnen uitdrukken, in plaats van in lange teksten. Beelddenken op de middelbare school betekent innovatieve oplossingen en een unieke kijk op opdrachten.

In het bedrijfsleven zijn het de creatieve denkers en probleemoplossers. Beelddenkers zien oplossingen waar anderen obstakels zien, dankzij hun vermogen om complexe situaties visueel te overzien. Ze brengen vernieuwing en kunnen projecten vanuit een geheel nieuw perspectief benaderen. 

Schattingen suggereren dat ongeveer 20-30% van de bevolking beelddenkers zijn, hoewel dit percentage kan variëren afhankelijk van de criteria die worden gebruikt voor identificatie.

Hoewel niet alle beelddenkers hoogbegaafd zijn, hebben velen unieke vaardigheden die, indien goed ondersteund, kunnen leiden tot buitengewone prestaties in zowel academische als creatieve velden.

Laten we het hebben over hoe beelddenken en begripsdenken van elkaar verschillen. Je kunt deze twee zien als verschillende manieren waarop mensen denken en leren.

We weten nu hoe beelddenkers de wereld zien. Ze denken in plaatjes. Dit helpt ze om grote ideeën of ingewikkelde problemen in één keer te zien, net zoals je een schilderij in één oogopslag ziet.

Begripsdenkers, daarentegen, denken meer in woorden en lijstjes. Als je hen iets vraagt, dan gaan ze stap voor stap in hun hoofd door de informatie, bijna alsof ze een handleiding of een boek volgen. Dit maakt ze heel goed in taken waar je logisch moet nadenken en dingen in de juiste volgorde moet zetten.

Ook al lijkt het misschien alsof deze manieren van denken heel anders zijn, ze kunnen elkaar juist heel goed aanvullen. Beelddenkers komen vaak met creatieve ideeën omdat ze dingen op een grote, brede manier zien. Begripsdenkers helpen om die grote ideeën stap voor stap uit te werken, zodat ze echt gemaakt kunnen worden.

Het is handig om te weten of je zelf meer een beelddenker of een begripsdenker bent, maar ook om dit van anderen te weten. Zo kun je beter samenwerken, leren, en elkaar helpen. Of je nu denkt in beelden of in woorden, beide manieren zijn super belangrijk en maken ons samen slimmer.

Stel je voor: je zit in de klas en de leraar praat over geschiedenis. In plaats van de woorden op te slurpen, zie je in je hoofd een levendige film spelen van ridders, kastelen en veldslagen. Dit is hoe beelddenkers ervaren wat er wordt onderwezen. Helaas, in veel klassieke schoolsettings, waar het vooral draait om luisteren en notities maken, kunnen beelddenkers zich voelen alsof ze een spannende film proberen te volgen zonder beeld – alleen geluid.

Het is niet dat het onderwijssysteem niet deugt, maar het is vaak gebouwd op een manier die past bij de meerderheid, en laten we eerlijk zijn, dat zijn niet altijd de beelddenkers. Maar stel je eens voor dat we die aanpak een beetje zouden kunnen veranderen. Door bijvoorbeeld visuele hulpmiddelen te gebruiken of lessen te geven waarin beelden en ervaringen een grotere rol spelen, kunnen we een brug bouwen naar de wereld van beelddenken.

Dit betekent niet dat we het traditionele onderwijs overboord gooien, maar door het aan te vullen met methodes die aansluiten bij beelddenken, creëren we een omgeving waarin iedere leerling, of je nu denkt in woorden of in beelden, zich volledig kan ontplooien. Beelddenken in het onderwijs: het kan een gouden combinatie zijn, als we maar bereid zijn om buiten de lijntjes te kleuren.

Om beelddenkers echt te ondersteunen, is het belangrijk dat we begrijpen hoe ze denken en leren. Dit vraagt om een flinke dosis geduld en heel wat creativiteit van ouders en leerkrachten. Gelukkig zijn er tal van manieren om hen te helpen schitteren, zowel thuis als in de klas. Denk aan het inzetten van visuele hulpmiddelen zoals schema’s en mindmaps, die de rijke beeldtaal van beelddenken aanspreken. 

Ook het stimuleren van creatieve uitingen zoals tekenen, schilderen of het bouwen van modellen kan beelddenkers helpen hun gedachten en ideeën op een voor hen natuurlijke wijze te uiten en te verkennen. Door ruimte te maken voor deze visuele en creatieve benaderingen, bieden we beelddenkers de kans om op hun eigen unieke manier te leren en te groeien.

Over Tim

Het is mijn passie om tieners en hun ouders te begeleiden tijdens de middelbare schooltijd.

Samen werken we aan betere cijfers, meer zelfvertrouwen en minder stress!